Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Prace konserwatorskie przy rzeźbach Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Co nowego / Aktualność

Powrót do: Co nowego

Prace konserwatorskie przy rzeźbach Tomasza Oskara Sosnowskiego w Rzymie

Aktualność
02.01.2025

W 2024 r. zakończona została konserwacja czterech rzeźb dłuta Tomasza Oskara Sosnowskiego znajdujących się w ogrodzie Domu Polskiego Jana Pawła II w Rzymie. Prace konserwatorskie były dwuletnim projektem realizowanym w ramach Programu Strategicznego Ochrona.

Wszystkie rzeźby wykonane zostały w latach 50. XIX w. Trzy z nich to wykonane z marmuru karraryjskiego personifikacje cnót: siły (Force), sprawiedliwości (Justitia) i zwycięstwa (Victoria). Czwarta, przedstawiająca Belizariusza z córką Eudoksją, wykonana jest z biało-kremowego marmuru (greckiego?). W 2023 r. przeprowadzono wnikliwą analizę ich stanu zachowania, która wykazała, w ostatnich latach znacząco nasilił się proces zanieczyszczania – głównie substancjami organicznymi, zapewne wskutek niefortunnego ustawienia pod drzewami sosny piniowej.

Opracowano program prac konserwatorskich, ograniczony jednak do czynności niezbędnych, które pozwolą zabezpieczyć rzeźby przed ich dalszym niszczeniem. W ramach rozłożonych na dwa etapy prac usunięto nawarstwienia i przebarwienia kamienia w postaci plam. Sklejono i wzmocniono konstrukcyjnie największe pęknięcia i wypełniono szczeliny pęknięć, a także wykonano uzupełnienie drobnych ubytków formy. Na koniec wszystkie rzeźby zostały pokryte woskiem mikrokrystalicznym, zabezpieczającym przed dalszymi zanieczyszczeniami.

Tomasz Oskar Sosnowski pochodził z Wołynia. Ukończył Liceum Krzemienieckie, brał udział w powstaniu listopadowym. Swoje rzemiosło szlifował w Warszawie, Berlinie pod kierunkiem Christiana Raucha, a następnie w Rzymie w pracowni Pietro Teneraniego, w którym osiadł w 1846 r. i pozostał tu do końca swego życia. Uczył rzeźby w Akademii św. Łukasza. W 1859 r. został odznaczony papieskim Orderem Świętego Grzegorza Wielkiego.

W 2025 r. nakładem wydawnictwa Instytutu Polonika ukaże się książka poświęcona życiu i twórczości Tomasza Oskara Sosnowskiego.

Udostępnij
17
Galeria
Otwórz galerię (17 fotografii)
Otwórz galerię (17 fotografii)
Otwórz zdjęcie Victoria Tomasza Oskara Sosnowskiego po konserwacji. Fot. Jakub Kurkiewicz

Zobacz też

W realizacji
Rzym (Włochy) konserwacja personifikacji cnót...
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem