Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Rzym (Włochy) konserwacja personifikacji cnót autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy strategiczne / Ochrona / Projekt

Powrót do: Ochrona

Rzym (Włochy) konserwacja personifikacji cnót autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego

2023-2024

W ogrodzie Domu Polskiego Jana Pawła II w Rzymie znajdują się figury Justitia, Victoria, Fortitudo i Belizariusz z córką Eudoksją. Te cztery rzeźby przedstawiające personifikacje cnót są autorstwa Tomasza Oskara Sosnowskiego. W 2023 r. Instytut Polonika sfinansował czyszczenie figur, by odzyskały swój pierwotny wygląd, ponieważ w ostatnich latach znacząco nasilił się proces ich zanieczyszczania – głównie substancjami organicznymi.

Rzeźby powstały w latach 50. XIX w. i nawiązują do kultury greckiej i rzymskiej. Zostały wykonane z marmuru karraryjskiego. W 1992 r. trafiły z Papieskiego Kolegium Polskiego w Rzymie do ogrodu Domu Polskiego Jana Pawła II. Przekazali je wykonawcy testamentu ks. Jerzego Langmana, który wcześniej był ich właścicielem.

Autor rzeźb – Tomasz Oskar Sosnowski – pochodził z Wołynia. Ukończył Liceum Krzemienieckie, brał udział w powstaniu listopadowym. Swoje rzemiosło szlifował w Warszawie, Berlinie, a następnie w Rzymie w pracowni Pietro Teneraniego. Z Wiecznym Miastem na dobre związał się w 1846 r. i pozostał tu do końca swego życia. Uczył rzeźby w Akademii św. Łukasza. W 2024 r. nakładem wydawnictwa Instytutu Polonika ukaże się książka poświęcona życiu i twórczości Tomasza Oskara Sosnowskiego.

Realizator: Jakub Kurkiewicz

Prace przeprowadzone w 2024 r.

Głównym założeniem II etapu prac było dokończenie konserwacji rzeźb i zabezpieczenie ich przed szkodliwym działaniem zanieczyszczeń z powietrza, wód opadowych oraz osadzaniem opadu z drzew iglastych (pomniki zostały niefortunnie ustawione pod drzewami sosny piniowej), poprzez pokrycie całej powierzchni woskiem mikrokrystalicznym. Program prac konserwatorskich został ograniczony do czynności niezbędnych, które pozwolą zabezpieczyć rzeźby przed ich dalszym niszczeniem. Przed przystąpieniem do prac wykonano dokumentację fotograficzną rzeźb przedstawiającą ich stan po I etapie działań konserwatorskich. Następnie zakończono usuwanie nawarstwień i przebarwień kamienia w postaci plam. Sklejono i wzmocniono konstrukcyjnie największe pęknięcia i wypełniono szczeliny pęknięć, a także wykonano uzupełnienie drobnych ubytków formy. Na koniec pomniki zostały pokryte woskiem mikrokrystalicznym.

17
Galeria
Otwórz galerię (17 fotografii)
Otwórz galerię (17 fotografii)

Prace przeprowadzone w 2023 r.

Przed przystąpieniem do prac wykonano dokumentację fotograficzną i opisową stanu zachowania wszystkich czterech rzeźb. Następnie metodami mechanicznymi usunięto grube nawarstwienia biologiczne. Wykonano także oczyszczanie cokołów, na których postawione są rzeźby. Po wyschnięciu powierzchni marmuru przystąpiono do dokładnego zbadania stanu zachowania rzeźb. Przeanalizowano przyczyny zniszczeń oraz porównano obecny stan zachowania ze starszymi fotografiami obiektów. Przystąpiono do przeprowadzenia prób odplamienia oraz wstępnych prób chemicznego i mechanicznego usuwania brunatnych nawarstwień z marmuru. Po wszystkich pracach wykonano końcową dokumentację konserwatorską, zawierającą opinię konserwatorską i program prac konserwatorskich do drugiego etapu prac.

5
Galeria
Otwórz galerię (5 fotografii)
Otwórz galerię (5 fotografii) 2
3 4 5 6

Lokalizacja

Dom Polski w Rzymie
Udostępnij

Projekty programu Ochrona

Zakończone
Lwów (Ukraina) - interwencyjne prace przy dwóch...
Więcej
Zakończone
Lwów (Ukraina) - schody w miechowni katedry...
Więcej
Zakończone
Paryż (Francja) ‒ konserwacja profilaktyczna...
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem