Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Złoczów (Ukraina) - prace konserwatorskie przy polskich grobach | Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy strategiczne / Ochrona / Projekt

Powrót do: Ochrona

Złoczów (Ukraina) - prace konserwatorskie przy polskich grobach na cmentarzu w Złoczowie

2024

Cmentarz katolicki w Złoczowie położony jest w południowej części miasta. Jest to rozległa nekropolia z częściowo zachowanym układem przestrzennym. Jej historia sięga końca XVIII w., kiedy to władze austriackie zabroniły grzebania ludzi na starych cmentarzach zlokalizowanych w miastach wokół świątyń.

Cmentarz złoczowski jest bardzo interesujący pod względem artystycznym. Zachowały się tu obiekty wykonane w najsłynniejszych warsztatach tego czasu, pracujących m.in. na rzecz Cmentarza Łyczakowskiego we Lwowie, np. pracowaniach L. Schimsera i H. Périera.

Prace przeprowadzone w 2024 r.

W 2024 r. konserwacji poddano dwa zabytkowe nagrobki:

- nagrobek Agnieszki Lewickiej (1812–1889) i Leopolda Lewickiego (1819–1909) - miejsce upamiętnienia oznaczone jest umieszczoną na cokole figurą Matki Boskiej z rozpostartymi ramionami, stojącą na półkuli z wężem pod stopami. Pomnik wykonano w całości z wapienia.

Obiekt oceniono jako stabilny, jednak stwierdzono nieznaczne odchylenie od osi pionowej. Całość pokrywała warstwa zwietrzeliny, mchów, glonów i porostów. Figura zachowała się ze znacznymi ubytkami formy rzeźbiarskiej oraz daleko posuniętą dezintegrację granularną. Poza tym na całej powierzchni dekoracji rzeźbiarskiej i architektonicznej występowały pomniejsze ubytki formy, złuszczenia i wykruszenia.

W ramach zadania wykonano prace ziemne dookoła obiektu w celu odsłonięcia podstawy, całość oczyszczono z luźnych nawarstwień biologicznych i atmosferycznych oraz zdezynfekowano, podstawę wypionowano. Kamień doczyszczono metodami mechanicznymi, szczeliny i odspojenia podklejono, a ubytki uzupełniono zaprawami mineralnymi.

- nagrobek Zdzisława Faculi Sozanskiego (1887–1908)- miejsce pochówku zwieńczone jest figurą Madonny w typie Immaculata osadzoną na wysokim cokole w formie stylizowanej skały. Całość umieszczono na trójstopniowej podstawie, w narożach której zakotwiono metalowe ogrodzenie. Dwa dolne stopnie wykonano z piaskowca, natomiast figura, cokół i górny stopień wykute zostały z wapienia. Od frontu znajduje się marmurowa tablica inskrypcyjna, na której umieszczono prostokątną plakietę z metalu z niezachowanym wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej, a poniżej kutą inskrypcję.

Obiekt na całej powierzchni pokryty był warstwą zwietrzeliny, mchów, glonów i porostów. Występowały pomniejsze ubytki formy, złuszczenia i wykruszenia. Metalowa plakieta zachowała się w stanie niekompletnym, z powierzchniowymi zabrudzeniami i przetarciami. Marmurowa płyta inskrypcyjna utraciła poler, a zawarty na niej napis – czytelność. Uszkodzeniu uległo również ogrodzenie, zaburzone były jego geometria i forma. Bloki tworzące podstawę były rozszczelnione, z widocznymi ubytkami spoinowania.

W ramach projektu wykonano m.in.: prace ziemne dookoła obiektu w celu odsłonięcia podstawy i usunięcia systemu korzeniowego wrastającego w spoiny, po czym ustabilizowano jej dolne stopnie. Obiekt zdezynfekowano i oczyszczono mechanicznie. Mniejsze ubytki uzupełniono zaprawami mineralnymi. Przeprowadzono prace konserwatorskie tablicy inskrypcyjnej. Uzupełnienia i rekonstrukcje scalono kolorystycznie, a całość zahydrofobizowano. Metalowe ogrodzenie oczyszczono, przywrócono geometrię i formę uszkodzonych elementów oraz pokryto warstwą antykorozyjną. W toku prac zdecydowano również o zrekonstruowaniu aureoli otaczającej głowę Matki Boskiej.

Realizator: Witold Butkiewicz Konserwacja Zabytków

14
Galeria
Otwórz galerię (14 fotografii)
Otwórz galerię (14 fotografii)

Lokalizacja

Udostępnij

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem