Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Drohobycz (Ukraina) ‒ kościół pw. Wniebowzięcia NMP, św. Krzyża i św. Bartłomieja Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy strategiczne / Ochrona / Projekt

Powrót do: Ochrona

Drohobycz (Ukraina) ‒ kościół pw. Wniebowzięcia NMP, św. Krzyża i św. Bartłomieja

2019‒2022

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP, św. Krzyża i św. Bartłomieja to późnogotycka świątynia powstała w pierwszej połowie XV w. Specyficzną cechą tego kościoła była jego funkcja obronna, którą zyskał w trakcie przebudowy z połowy XVI w. Duże zmiany w wystroju świątyni przyniósł wiek XVIII. To wówczas Andrzej Solecki z Krechowic rozpoczął dekorowanie całego wnętrza nową późnobarokową polichromią.

Prace przeprowadzone w 2022 r.

Wykonano skaning laserowy obiektu. Jest to najskuteczniejsza i najbardziej precyzyjna metoda inwentaryzacji, która  pozwala na uzyskanie dużej liczby danych o wysokiej dokładności. 

Prace przeprowadzone w 2021 r.

Przeznaczona do konserwacji w 2021 r. kaplica północna została dobudowana do bryły świątyni w XVIII w. Jej wystrój malarski, pierwotnie obejmujący wszystkie ściany pomieszczenia, stworzył Andrzej (Antoni) Solecki. Założeniem było przeprowadzenie etapu konserwacji technicznej polichromii.

W wyniku przeprowadzonych prac usunięto wtórne nawarstwienia w postaci warstw tynkarskich i powłok malarskich. Udało się odsłonić późnobarokową polichromię, która w stanie stosunkowo kompletnym zachowała się na ścianie wschodniej (iluzjonistyczny ołtarz z figurami świętych), natomiast na ścianie północnej i zachodniej tylko w pasie środkowym, podczas, gdy partie górne zachowały się szczątkowo, dolne zaś z rozległymi ubytkami. Na ścianie północnej widoczne są relikty wizerunków świętych Cyryla i Metodego, a w górnej partii iluzjonistyczne obramienie okienne, a na ścianie zachodniej dekoracja w charakterze boniowania i balustrady oraz inskrypcja. Na sklepieniu stwierdzono występowanie wyłącznie reliktów wcześniejszych warstw tynkarskich i malarskich. W trakcie konserwacji z żeber sklepiennych usunięto grube, wtórne wyprawy tynkarskie, które zniekształcały ich formę.

Całą powierzchnię ścian i sklepienia poddano dezynfekcji, zdezintegrowane i odspojone tynki oryginalne skonsolidowano i sklejono z podłożem, a krawędzie ubytków zabezpieczono opaskami wapienno-piaskowymi. Polichromię w miejscach wykazujących osłabienie utrwalono, a następnie oczyszczono z zabieleń i zabrudzeń.

Zakres tegorocznych prac finansowany z budżetu Instytutu POLONIKA dotyczył polichromii ściany północnej i sklepienia o łącznej powierzchni 133,97 m2 , a ponadto wykonania badań stanu zachowania wypraw tynkarskich i polichromii. Prace dotyczące polichromii ściany wschodniej i zachodniej prowadzone były w ramach dofinansowania z Programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Ochrona Dziedzictwa Kulturowego za Granicą”.

Realizator: Restauro Sp. z o.o.

24
Galeria
Otwórz galerię (24 fotografii)
Otwórz galerię (24 fotografii) Kościół pw. Wniebowzięcia NMP |
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP | Kościół pw. Wniebowzięcia NMP |

Prace przeprowadzone w 2019 r.

W 2019 r. Instytut POLONIKA sfinansował konserwację techniczną XVIII-wiecznych malowideł Antoniego Soleckiego znajdujących się w kaplicy św. Anny. Prace polegały na oczyszczeniu sklepienia i ścian z przemalowań, podklejeniu tynków i zabezpieczeniu przed dalszą degradacją.

Realizator: Fundacja Niepodległości

9
Galeria
Otwórz galerię (9 fotografii)
Otwórz galerię (9 fotografii) Kaplica św. Anny |
Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny | Kaplica św. Anny |

Lokalizacja

Yaroslava Osmomysla St, Drohobych, L'vivs'ka oblast, Ukraina, 82100
Udostępnij

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem