Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Prace konserwatorskie w przestrzeni miejskiej Lwowa Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy grantowe / Programy grantowe MKiDN / Projekt

Powrót do: Programy grantowe MKiDN

Prace konserwatorskie w przestrzeni miejskiej Lwowa

2022

Przedmiotem zadania były prace konserwatorskie w obrębie klasztoru Benedyktynek we Lwowie.

Prace objęły: zespół trzech rzeźb z poł. XVIII w. na zachodniej elewacji klasztoru (Matka Boska Niepokalanego Poczęcia, św. Scholastyka, św. Benedykt) wraz z kamiennym obramieniem loggi – dawnym wejściem do klasztoru, pochodzącą z XIX w. rzeźbę Anioła Stróża w niszy wieży kościoła oraz malowidła nad południową bramą klasztoru pochodzące przypuszczalnie z XVIII w., przedstawiające Matkę Boską w otoczeniu świętych, adorujących św. Trójcę, oraz Michała Archanioła.

Wszystkie rzeźby pokryte były wtórnymi, grubo nałożonymi warstwami polichromii, która zatarła oryginalną formę rzeźbiarską i przyczyniła się do osłabienia wapienia. Estetykę figur obniżyły nieprawidłowo wykonane rekonstrukcje; cynkowe skrzydła anioła uległy w znacznym stopniu korozji. Figury pozbawione były atrybutów. Malowidła były kilkukrotnie przemalowywane; w 1940 r. pokryte zostały czerwoną farbą, w wyniku czego utraciły w znacznym stopniu czytelność.

Klasztor benedyktynek, założony po 1593 r. i ulokowany u stóp Wysokiego Zamku, jest najstarszym katolickim klasztorem żeńskim na ziemiach ruskich Korony Polskiej; skrzydło południowe powstało w wyniku przebudowy dworu Herburtów z 2 poł. XVI w. W 1624 ukończono budowę murowanego kościoła, który zastąpił wcześniejszy, drewniany. Położenie na skraju ówczesnego Lwowa wpłynęło na obronny charakter kościoła. Dwukondygnacyjna wieża, pełniąca funkcję baszty, została zwieńczona renesansową attyką.

Benedyktynki opuściły Lwów w 1946 r., po zamknięciu kościoła i klasztoru przez władze sowieckie. W 1990 r. obiekty zostały przekazane greckokatolickim siostrom studytkom.

7
Galeria
Otwórz galerię (7 fotografii)
Otwórz galerię (7 fotografii) zewnatrz-2
zewnatrz-3 zewnatrz-4 zewnatrz-5 zewnatrz-6 zewnatrz-7 zewnatrz

Lokalizacja

Klasztor Benedyktynek, Lwów
Udostępnij

Beneficjent: Fundacja Dziedzictwa Kulturowego

Kwota dofinansowania: 325 526,00 zł.

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem