Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Konserwacja i restauracja zespołu tablic inskrypcyjnych z kościoła pw. św. Bartłomieja w Drohobyczu Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy grantowe / Programy grantowe MKiDN / Projekt

Powrót do: Programy grantowe MKiDN

Konserwacja i restauracja zespołu tablic inskrypcyjnych z kościoła pw. św. Bartłomieja w Drohobyczu

2024

Program Ministra „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”

Zespół 4 tablic kommemoracyjnych stanowił część bogatego wystroju ikonograficznego wykonanego w ostatnim dziesięcioleciu XVIII w. na zlecenie proboszcza ks. Ignacego Jarockiego w kościele w Drohobyczu. Jak w większości założeń barokowych, elementy ruchomego wystroju współgrały lub wręcz stanowiły jedność z układem polichromii ściennych. Tablice inskrypcyjne wykonane przez pracownię Kazimierza Krzementowskiego posiadają identyczną formę jak ich freskowe odpowiedniki, wykonane w tym samym czasie przez malarza Andrzeja Soleckiego, co jest udokumentowane na archiwalnych fotografiach. Uwagę zwraca jednakowa forma barokowych profilowanych ram, w które to zamknięte zostały poszczególne sceny i przedstawienia.

W związku z planowanym projektem prac konserwatorsko-restauratorskich w prezbiterium przy polichromiach, konieczne jest wykonanie konserwacji zespołu tablic inskrypcyjnych, stanowiących z nimi artystyczną jedność. Równoległe przeprowadzenie konserwacji polichromii ściennej i konserwacji tablic, które wrócą na swoje miejsce przeznaczenia – odrestaurowane ściany prezbiterium – jest najwłaściwszym modelem postępowania konserwatorskiego w omawianym przypadku. Takie kompleksowe podeście do dekoracji i wyposażenia prezbiterium kościoła w Drohobyczu zapewni optymalny rezultat z punktu widzenia konserwatorskiego, historyczno-naukowego oraz artystycznego, a także społecznego. Gabaryty oraz zły stan zachowania powodują konieczność wyprowadzenia ich z przestrzeni prezbiterium. Według ekspertyzy z 2019 r. obiekty wymagają natychmiastowego podjęcia prac. Najważniejszym zadaniem jest wzmocnienie konstrukcji nośnej pozwalającej na zawieszenie tablic na ścianach po zakończeniu prac przy polichromii i przy tablicach. Obecnie jest to niemożliwe za względu na kruchość elementów składowych desek podobrazia oraz ramy. Docelowo planuje się wykonanie kompleksowej konserwacji i restauracji dwóch tablic.

4
Galeria
Otwórz galerię (4 fotografii)
Otwórz galerię (4 fotografii)

Lokalizacja

Udostępnij

Beneficjent:

Fundacja Bonifraterska

Kwota dofinansowania:

190 000 zł

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem