Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Konieczne prace konserwatorskie przy ołtarzu bocznym "Przemienienia Pańskiego" w Katedrze Łacińskiej we Lwowie. I etap Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy grantowe / Programy grantowe MKiDN / Projekt

Powrót do: Programy grantowe MKiDN

Konieczne prace konserwatorskie przy ołtarzu bocznym "Przemienienia Pańskiego" w Katedrze Łacińskiej we Lwowie. I etap

Ołtarz boczny powstał w drugiej połowie XVIII w. jako jednorodne wyposażenie Świątyni wraz ołtarzem głównym i Trójcy Świętej Autorem wszystkich trzech ołtarzy był Piotr Polejowski twórca urodzony w 1734 r pochodzący z artystycznej rodziny który między innymi prowadził prace remontowe Katedry łacińskiej we Lwowie w latach 1765-1776., a także był autorem ołtarza głównego w kościele franciszkanów w Przemyślu.

Przypuszcza się, że Piotr Polejowski był uczniem Jana Pinzla, a po śmierci mistrza stał się głównym „dziedzicem jego sztuki”, na co mogą wskazywać między innymi rzeźby Apostołów: św. Piotra i św. Jakuba zdobiące ołtarz będący przedmiotem prac. Architektoniczne ołtarz oparty jest na konstrukcji murowanej wiązanej do struktury bazyliki, jednakże dopełniany fragmentami drewnianymi w centralnej jego części (w pierwszej kondygnacji). Całość zabytku zdobiona jest stiukami w chłodnych niebieskawych tonacjach. Struktura zabytku zachowana jest w sposób nie jednorodny.

Zadanie konserwatorskie polega przede wszystkim na:

1. Powstrzymaniu dalszej destrukcji obiektu, stabilizacja i wzmocnieniu warstw technologicznych poprzez poprawienie ich właściwości mechanicznych.

2. Odjęciu wszystkich złoceń i wzmocnienie struktury drewna tychże złoceń wraz z usuwaniem wtórnej pozłoty, a także zdjęciu rzeźb i rozpoczęciu po wzmocnieniu strukturalnym drewna usuwaniu (prawdopodobnych) wtórnych warstw malarskich. 

3. Oczyszczeniu i usunięciu wtórnych warstw pozłoty ze złoconych elementów snycerskich, wzmocnienie strukturalne tychże elementów.

2
Galeria
Otwórz galerię (2 fotografii)
Otwórz galerię (2 fotografii) fot-3
fot-4

Lokalizacja

Katedra Łacińska, Lwów
Udostępnij

Beneficjent: TOWARZYSTWO WSPIERANIA INCJATYW BADAWCZYCH I KONSERWATORSKICH

Kwota: 100 000,00 zł.

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem